IT Witryny www

Duplicate content kontra unikalne treści na stronie internetowej

Poruszając się w internecie, łatwo można zaobserwować, że treści na stronach internetowych czasem powtarzają się. Nie jest to pożądane zjawisko z punktu widzenia użytkownika, na dodatek może mieć konsekwencje, jeśli chodzi o pozycje w wynikach wyszukiwania. Wyjaśniamy, czym jest duplicate content, kiedy występuje i dlaczego unikalne treści mają większą wartość.

Czym jest duplicate content?

”Duplicate content” to termin stosowany w SEO, oznaczający treść, która nie jest unikalna i pojawia się na więcej niż jednej stronie internetowej (w obrębie tej samej witryny lub w różnych witrynach internetowych).

Czasem duplicate content bywa nieunikniony – jeśli mamy księgarnię internetową, trudno abyśmy przy oferowanych przez nas książkach nie publikowali opisów od wydawcy. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku sklepów internetowych innego rodzaju – specyfikacje czy opisy od producentów to nierzadko wartościowy content i z punktu widzenia użytkownika powinny znaleźć się na podstronie produktu.

Przykłady duplicate content

Google rozróżnia szkodliwe i nieszkodliwe powielanie treści. Za szkodliwe uznaje powielanie treści na różnych witrynach w celu zmanipulowania wyników wyszukiwania.

Jako niegroźny duplicate content wskazuje natomiast następujące sytuacje:

  • produkty w sklepie internetowym, które są wyświetlane pod kilkoma różnymi adresami URL (zazwyczaj ma to miejsce wtedy, gdy jeden produkt znajduje się w kilku kategoriach, np. lampa w sklepie z wyposażeniem wnętrz może znaleźć się w kategoriach “Lampy sufitowe” oraz “Oświetlenie”),
  • dodatkowa, ograniczona wersja strony przeznaczona na urządzenia mobilne,
  • wersja strony przeznaczona do druku,
  • warianty strony http i https, www i bez www, np.:
    http://moj-sklep.pl/moje-produkty
    https://moj-sklep.pl/moje-produkty
    https://www.moj-sklep.pl/moje-produkty
  • redystrybucja treści w obrębie witryny (np. wpis blogowy stworzony na podstawie newsa czy notki prasowej).

Powyższe sytuacje to przykłady tzw. internal duplicate content, czyli duplikacji treści wewnątrz jednej witryny.

Rozróżnia się również tzw. external duplicate content – content powtarzający na różnych witrynach. Przykładem tego zjawiska może być zarówno kopiowane treści z innych stron bez zgody ich właściciela, czyli plagiat, jak i publikowanie opisów dostarczonych przez producentów lub wykorzystanie istniejących treści w takich serwisach jak porównywarki cen.

SEO a duplicate content

Google podkreśla, że zależy mu na stronach o unikalnych treściach, ponieważ są one bardziej wartościowe dla użytkowników i podkreśla, że dokłada wszelkich starań, aby indeksować i pokazywać tylko strony zawierające wyróżniające się treści. Dlatego należy stawiać na unikalność treści.

W sytuacji, kiedy nie da się uniknąć duplikowania stron o tej samej lub niemal tej samej treści (jak w przykładach podanych wcześniej, np. w przypadku istnienia wersji stron przeznaczonych do wydruku), należy postąpić zgodnie z zaleceniami Google, tj. wskazać adres URL, który ma być widoczny w wynikach wyszukiwania. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • oznaczyć pozostałe strony jako duplikaty za pomocą elementu link z atrybutem rel=”canonical”,
  • ustawić przekierowanie 301,
  • użyć narzędzia do obsługi parametrów adresu URL.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w dokumentacji Google.

A co z sytuacją wymienioną na początku tekstu, kiedy tylko niewielki fragment treści na podstronie nie jest unikalny? Google zaleca, aby unikać powtórzeń i schematów, ale w swojej dokumentacji wspomina też o znaczącej wartości dodanej. Jeśli więc zduplikowana treść – np. specyfikacja produktu – to tylko część znacznie bardziej rozbudowanego i wartościowego contentu, nie wpłynie ona negatywnie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego unikalność treści jest tak ważna?

Unikalne treści mają wartość i należy w nie inwestować nie tylko ze względu na deklarację Google, że chce pokazywać wyłącznie witryny zawierające wyróżniający się content. Przede wszystkim są one bardziej przydatne dla użytkownika, czyli potencjalnego klienta i robią na nim lepsze wrażenie – i to niezależnie od rodzaju naszej strony.

W przypadku stron usługowych powielanie treści w obrębie jednej witryny może utrudniać użytkownikowi odnalezienie interesujących go informacji – musi on niepotrzebnie ”przekopać się” przez dużą ilość powtarzalnego contentu, co może budzić irytację, być odebrane jako brak szacunku do klienta i budować wizerunek firmy jako nieuporządkowanej i nieprofesjonalnej. Wizerunek naszej firmy ucierpi jeszcze bardziej, jeśli splagiatujemy treść z innych stron – to najprawdopodobniej wzbudzi brak zaufania.

Podobnie wygląda sytuacja, jeśli chodzi o blogi – duplicate content nie ma wartości dla użytkownika, a my tracimy szansę na kreowanie swojego wizerunku jako eksperta w danej tematyce.

W przypadku sklepów internetowych częściej zdarza się, że nie da się uniknąć duplicate content, ale i tutaj unikalne treści mają ogromne znaczenie. Przykładowo – jeśli rozbudujemy informację od producenta i stworzymy własny, unikalny opis produktu – mamy większą szansę, że to właśnie my zachęcimy klienta do zakupu.

Co bardzo istotne, unikalne treści to również okazja do lepszego, bardziej wyczerpującego opisania oferty, produktu czy tematu – w tym również do wykorzystania większej liczby lepiej dopasowanych słów kluczowych niż konkurencja.

Zastanawiasz się, jak powinien wyglądać skuteczny opis produktu? Zobacz nasz wcześniejszy wpis na temat tego, jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym. A może obawiasz się, że masz na swojej stronie powielone treści, które negatywnie wpływają na jej pozycje w wyszukiwarce? W takiej sytuacji zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą audytu stron internetowych.

Źródło tekstu: https://seo4.net/blog/content-marketing/duplicate-content-kontra-unikalne-tresci-na-stronie-internetowej/